Karibuni Tanzania! (Welkom in Tanzania!) - Reisverslag uit Morogoro, Tanzania van Mirthe Raske - WaarBenJij.nu Karibuni Tanzania! (Welkom in Tanzania!) - Reisverslag uit Morogoro, Tanzania van Mirthe Raske - WaarBenJij.nu

Karibuni Tanzania! (Welkom in Tanzania!)

Blijf op de hoogte en volg Mirthe

07 September 2012 | Tanzania, Morogoro

Onderstaande weblog dateert van vrijdag 7 september. Wegens internet problemen pas een week later kunnen uploaden, sorry! Weblog hierna is wel recent.

Habari!

Zo, de allereerste weblog vanuit Tanzania! Na een lange en toch best vermoeiende reis zijn we van maandag op dinsdag nacht rond een uur of 4 (Tanzaniaanse tijd, 3 uur Nederlandse tijd) aangekomen in Dar Es Salaam. Even wachten op een toeristenvisum waarna we met al onze bagage, ruim 90 kilo met z’n drieën, op zoek konden naar de taxichauffeur die ons op zou halen. Eenmaal in de taxi bleek het geboekte hotel dicht te zijn, maar bij een hotelletje twee straten verder hebben we een fijne kamer voor ons drieën. Compleet met stroom, ventilator en stromend (warm) water! Echt fijn na een reis waarbij de temperatuur in het vliegtuig ongeveer gestegen was tot sauna-temperatuur. Maar wat was het mooi! Landen en stijgen boven Instanbul, met uitzicht op zowel de stad als de bergen en de zee. Even later een prachtige zonsondergang en uitzicht vanaf elf kilometer hoogte op Caïro bij nacht.

Dinsdag zijn we even op zoek geweest naar internet… En ja, we hebben een dongel! En daarnaast nog internet op onze telefoon. Of het allemaal zo gaat werken zoals de bedoeling was blijft voor ons nog even een vraag.

De plannen waren om woensdag te vertrekken naar Bwagala, waar ook het ziekenhuis is. Sister Julieth, de hoofdverpleegkundige, bleek weg te zijn evenals de Nederlandse coassistenten uit Amsterdam. Plannen dus even gewijzigd. Daardoor konden we nog twee dagen heerlijk genieten van het strand. Voor een dubbeltje op de veerboot en vervolgens met zn vieren in een tuk-tuk naar Kipepeo Beach. Palmbomen, witte stranden, helderblauwe zee, lekker zonnetje en rieten parasols. Wat wil je nog meer! Nog wel gelachen toen bleek dat er heineken bier en bitterballen met mosterd op de kaart stonden. De middagen aan zee vlogen om. Vandaag het strand verruild voor de bus. Eerst een uur met de taxi, vervolgens een half uur in de rij voor een buskaartje en dan nog vier uur in een ietwat warme en volle bus. Dora en Geeske hebben we vanochtend om een uur of vier gedag gezegd, zij vlogen vandaag door naar Mwanza en vervolgens naar Kigoma. Riekje en ik zitten lekker in een hotel, even bijkomen van de reis en zo eerst even douchen.

Het land is hier echt heel apart. Van Dar Es Salaam, een gigantische stad met prachtige stranden, veel te veel verkeer en heel veel smog tot lemen hutjes op de uitgestrekte velden. Van hippe westers-geklede Tanzanianen tot traditionele Massaai. Van lege, platgebrande vlaktes tot hoge bergen. En dat allemaal tijdens vier uurtjes in de bus!

Nu eerst lekker onder de douche, want ondanks dat het hier ‘winter’ is, is het wel gewoon rond de 30 graden! Dit weekend blijven we in Morogoro. Genieten van de rust, het zwembad en zondag richting Bwagala.

Liefs,
Mirthe